Боротьбі з таким явищем як псевдо «органік» чи «еко» продукція був присвячений круглий стіл, що відбувся в Будинку Уряду 28 квітня за участю членів та експертів громадської ради при Мінекономрозвитку України, запрошених представників від Мінекономрозвитку України, Мінприроди України, Мінагрополітики України, Держпродспоживслужби України, Держспоживінспекції України, Антимонопольного комітету України, громадських рад при вищезазначених органах державної влади, зацікавлених підприємств та організацій.
Ініціатором заходу виступила громадська рада при Мінекономрозвитку України за сприянням Міністерства.
Під час засідання були розглянуті проблемні питання щодо браку контролю над застосуванням екологічного та органічного маркування, правила використання якого врегульовано на рівні національного законодавства, адаптованого до вимог права ЄС.
«Ринок продукції з поліпшеними екологічними характеристиками стрімко зростає по всьому світу, і Україна, незважаючи на кризові економічні явища, не стоїть осторонь глобальних економічних трендів. З одного боку, така продукція є більш конкурентною на закордонних ринках та дорожчою, а з іншого – серед українських споживачів з року в рік все більше прихильників екологічного способу життя та здорового харчування. Застосування екологічного та органічного маркування врегульоване в Україні Технічним регламентом з екологічного маркування (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2011 № 529) та Законом України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини». Ці акти права забороняють його безпідставне застосування, тобто без відповідної сертифікації – екологічної чи органічної. Але нажаль, на українському ринку є непоодинокі факти безпідставних маркувань чи рекламних тверджень, які вводять в оману споживача відносно екологічних характеристик чи переваг різноманітних товарів, і навіть послуг. Порушники Закону мають нести відповідальність за введення в оману споживача та недобросовісну конкуренцію відносно виробників, які інвестували в новітні технології, модернізували виробництво, закуповують більш безпечну та якісну сировину задля досягнення вимог добровільних стандартів, які визначатимуть перевагу такої продукції», – зазначила Світлана Берзіна, заступник голови громадської ради при Мінекономрозвитку України та модератор круглого столу.
Олександр Палазов, директор Департаменту підприємництва та регуляторної політики Мінекономрозвитку України зазначив, що Мінекономрозвитку є бініфіціаром програм технічної підтримки, спрямованих на озеленення економіки, які мають сприяти розвитку ринку еко-продукції. Також він закликав представників громадськості присутніх на засіданні активніше брати участь в обговоренні проектів стратегічних нормативно-правових актів, що розробляються та оприлюднюються на сайті Міністерства.
«На даний час Мінагрополітики підготувало оновлену редакцію Закону України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини», яка має внести певні уточнення в розвиток системи. Затвердженні органічні стандарти, гармонізовані з європейськими, а також національний знак органічного маркування і правила його застосування. Саме нова редакція Закону передбачає внесення низки змін до інших нормативно-правових актів задля посилення санкцій та вдосконалення системи державного нагляду (контролю). Контролювати дотримання правил застосування органічного маркування має Держпродспоживслуба України», – розповів Микола Мороз, директор Департаменту продовольства Мінагрополітики України.
Андрій Коняшин, виконавчий директор Федерації органічного руху в Україні підкреслив, що на даний час в Україні органічну сертифікацію пройшли близько 200 фермерських господарств, і біля 40 компаній – виробників харчових продуктів. Але відсутність єдиного реєстру органічно сертифікованої продукції, який мало би вести Мінагрополітики, ускладнює моніторинг за такою продукцією та виявлення фактів безпідставного застосування органічного маркування.
«Нажаль питання забезпечення технічного регулювання екологічної безпеки продукції не було закріплено за певним структурним підрозділом Мінприроди. Це спричинило слабку активність Міністерства в цьому напрямку. Але зараз в оновленій структурі Міністерства створено новий відділ екологічного аудиту та технічного регулювання, що буде виконувати відповідні функції, у т.ч. що стосується застосування Технічного регламенту з екологічного маркування», – наголосив Сергій Салата, начальник управління екологічного моніторингу, аудиту та атмосферного повітря Мінприроди України.
«Екологічна продукція це є глобальний тренд. Це не мода. І над цим необхідно працювати. Перш за все, нам спільно з Антимонопольним комітетом України необхідно провести ревізію наших можливостей застосування інструментів ринкового нагляду. Ми переконались, що на законодавчому рівні порядок застосування маркувань, що вказують на екологічні переваги продукції чи органічне походження вже наведений. Але при цьому впевнений, що питання контролю за застосуванням такого маркування слід вдосконалювати також на законодавчому рівні. Встановлення фактів порушення Закону України «Про рекламу» та нормативно-правових актів, які регулюють застосування певних рекламних тверджень є підставою для того, щоб ми визнали таку рекламу недобросовісною і такою, що вводить в оман споживача. У якості санкцій накладається штраф в п’ятикратному розмірі від вартості реклами. Для спрощення процедури можуть розглядатися експертні висновки від Мінприроди або Мінагрополітики, в залежності від змісту такої реклами. Отже, поки що ми маємо дуже обмежений набор інструментів», – зазначив Олег Кобельков, начальник відділу Управління захисту прав споживачів та реклами Держпродспоживслуби України.
Олег Цильвік, заступник голови правління Союзу споживачів України акцентував увагу, на тому, що однією з найпоширеніших витівок компаній для введення в оману споживача є реєстрація торгівельних марок с префіксами «еко» чи «органік». І це ускладнює боротьбу з так званими «грінвошерами». До того ж є ще одна проблема – це органи сертифікації, які ніде не акредитовані або акредитовані самими собою, ні ким не визнані, але при цьому видають сертифікати через мережу Інтернет за пару тисяч гривень, не проводячи ні аудиту підприємства, ні експертної оцінки продукції. Такі компанії мають гучні назви, зареєстровані десь за кордоном. І з таким явищем також слід боротися.
«Антимонопольний комітет України має повноваження розглядати питання недобросовісної конкуренції відносно реклами, торгової марки (бренду) щодо компаній які застосовують оманливі твердження і вводять в оману споживача, а також «псевдо» органів сертифікації, які не мають відповідної акредитації та вводять в оману підприємців щодо компетентності надання своїх послуг та визнання сертифікатів. Дискримінація конкурентів у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, передбачає штрафні санкції в розмірі до 30% доходу за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф у разі скоєння такого порушення. Отже ми не маємо проблем ні з повноваженнями, ні з санкціями. Слід працювати. На даний час вже відкрито декілька десятків справ саме з цього приводу. І ми будемо вдячні і громадськості, і експертним організаціям за інформаційно-методичну підтримку», – зазначила Оксана Манько, заступник начальника Управління – начальник відділу розслідувань недобросовісної конкуренції виробничої сфери Антимонопольного комітету України.
У якості прикладів були розглянуті виявлені факти застосування суб’єктами господарювання некоректних (сумнівних) екологічних (органічних) маркувань відносно товарів чи виробів. По кожному з випадків були ухвалені рішення про передачу матеріалів, напрацьованих незалежною експертною комісією, на розгляд до Держпродспоживслуби України та Антимонопольного комітету України.
Світлана Берзіна запропонувала представникам органів державного нагляду відпрацювати комунікації з громадськістю та експертами на практиці саме в процесі розгляду цих матеріалів по 15 виявленим фактам різноманітних порушень. Але при цьому експертна комісія продовжить працювати, виявляючи нові факти порушень щодо застосування маркувань чи рекламних тверджень.
Представники громадськості та бізнесу наголосили на тому, що однією з причин дуже слабкого потенціалу для вирішення проблемних питань, які обговорювались «за круглим столом» є слабкі комунікації в межах навіть одного Міністерства, та у цілому між урядовими структурами та з громадськістю і бізнесом, які мали б об’єднатися та сконцентрувати зусилля задля досягнення загальної мети. Також було зазначено про відсутність інформаційної підтримки з боку держави, спрямованої на розвиток культури споживання та пропагування споживання екологічно дружної продукції, не зважаючи на те що це передбачено на рівні державної екологічної політики та планів дій.
Наталія Притульска, заступник голови Комітету громадської ради при Мінекономрозвитку України з питань технічного регулювання та захисту прав споживачів, зазначила, що за підсумками засідання можна зробити основний висновок – відсутність політичної волі опікуватись правами споживачів, як одним з конституційних прав громадян України, гальмує реформи в цьому напрямку. Питання є дуже гострим, але при цьому його гостроту розуміють і представники органів влади, і громадськості, і бізнесу, і експертного середовища. Але його вирішення залежить від політичної волі керівництва держави.
За підсумками засідання були ухвалені такі рішення:
- Під час обговорення пропозицій щодо заходів з реалізації Програми діяльності Кабінету Міністрів України 10 травня 2016 року на засіданні громадської ради при Мінекономрозвитку України, – інформувати по суті проблемних питань, які обговорювались на засіданні, Першого віце-прем'єр-міністра – Міністра економічного розвитку і торгівлі України Кубіва С. І.
- За підсумками засідання, в термін до 15 травня 2016 року підготувати та оприлюднити Резолюцію «круглого столу».
- Передати матеріали напрацьованих незалежною експертною комісією по фактам застосування суб’єктами господарювання некоректних (сумнівних) екологічних (органічних) маркувань відносно товарів чи виробів на розгляд до Держпродспоживслуби України та Антимонопольного комітету України.
Інформаційна довідка по суті питання, що виносилось на обговорення
Публікації на які є посилання в інформаційній довідці: